Ciasta na Swieta
A.L.
2004-12-06 12:31:57 UTC
Co planujecie upiec na Swieta oprocz tradycyjnych makowcow i piernikow? Mam
na mysli ciasta, ktore Wasza rodzina tak uwielbia, ze z tej uroczystej
okazji pragniecie sie tym uraczyc :). Chetnie cos podpatrze, bo jakos w tym
roku nie mam pomyslu :(.
Ania
Moje aukcje: http://tinyurl.com/4t9sc
mojra
2004-12-06 12:40:49 UTC
Post by A.L.
[...]
Moja Babcia zawsze robi tort kawowy, czyli biszkopt nasaczany wodka,
przekladany masa kawowa (ale nie za gorzka) i na wierzchu udekorowany
migdalami. Jak dla mnie pycha, bo nie przepadam za wszelkimi masami i
kremami, a ten nie jest taki 'tlusty' na podniebieniu ;)
Moge ew. zapytac o przepis, z tym, ze Babcia robi wszystko na oko i moga
byc klopoty z ustaleniem proporcji.
--
mojra

I hit the door, all the dudes hit the floor.
A.L.
2004-12-06 12:51:05 UTC
Post by mojra
Moge ew. zapytac o przepis, z tym, ze Babcia robi wszystko na oko i moga
byc klopoty z ustaleniem proporcji.
Jak to babcie ;). Ja od swojej probuje wydostac przepis na jedyne najlepsze
racuchy i nie jest to mozliwe z tego wlasnie powodu ;).
A jesli mozesz, od Babci dowiedz sie wytycznych, a ja juz sobie poradze.
Tzn. na jakiej bazie krem (budyniowy? czy z bitej smietany? i mniej-wiecej
ile kawy).
Dzieki :).
mojra
2004-12-06 13:19:43 UTC
Post by A.L.
A jesli mozesz, od Babci dowiedz sie wytycznych, a ja juz sobie poradze.
Tzn. na jakiej bazie krem (budyniowy? czy z bitej smietany? i mniej-wiecej
ile kawy).
Wydobylam od Babci proporcje na taki spory biszkopt pieczony w prodzizu,
bo Babcia piecze okragle ciasta tylko tak :)

Biszkopt nasaczany jest roztworem z 1 szkl. przegotowanej i ostudzonej
wody, poslodzonej 2-3 lyzeczkami cukru (w zaleznosci od mocy wodki),
wymieszanej z kieliszkiem wodki.

Masa:
Kostka do 1 1/2 kostki masla
2-3 zoltka
1 szkl. cukru
Skladniki nalezy oczywiscie ukrecic. Do tego dodac trzeba ostudzona
kawe, zaparzona z dwoch czubatych lyzeczek jakiejs siekiery i pol
szklanki wody.

Jak dla mnie pycha, nie zabojczo slodkie, co ma swoje zalety po
swiatecznym obzarstwie :)
Post by A.L.
Dzieki :).
Nie ma za co, jestem ciekawa, czy bedzie Ci smakowal :)

Monika Wandzel
2004-12-06 13:46:56 UTC
Post by A.L.
[...]
===========
Ja pieke pierniczki Waldka (przepis z grupy, pewnie sprzed 3-4 lat), i inne
drobne ciasteczka - co roku inne.
A moja siostra - sernik, oraz pyszne orzechowe.
Monika
PS. przez Ciebie na grupe zajrzalam:))
archiwum i przeszukiwanie newsów
http://www.polnews.pl
A.L.
2004-12-06 16:36:18 UTC
Post by Monika Wandzel
PS. przez Ciebie na grupe zajrzalam:))
I bardzo dobrze :).
Jesli zostaniesz na dluzej, to przekonasz sie, ze nie jest tak zle ;).
Magdalena W.
2004-12-06 14:10:36 UTC
Post by A.L.
okazji pragniecie sie tym uraczyc :).
Ja robiê "frankfurcki wieniec czekoladowo-orzechowy" - nie wiem czy
przepisu ju¿ kiedy¶ nie podawa³am, jak nie ma w archiwum to wklepiê we
¶rodê. W³a¶nie mi przypomnia³a¶, ¿e muszê kupiæ orzechy i czekoladê :)
Trzy rodzaje ciasteczek: 2 z przepisów Wkn, 1 Magdy Bassett - moje
ukochane mocno korzenne.
Czasem bardzo prosty makowiec - kruche albo pó³kruche ciasto, i na tym
zapieczona ma³o s³odka masa makowa z mnóstwem bakalii.
Czasem piernik z przepisu znajomej góralki, te¿ wrzuca³am przepis,
chyba w zesz³ym roku.

Pozdrawiam
Magdalena
Monika Wandzel
2004-12-06 20:27:05 UTC
Post by Magdalena W.
Trzy rodzaje ciasteczek: 2 z przepisów Wkn, 1 Magdy Bassett - moje
ukochane mocno korzenne.
a mozna prosic przepis Magdy? jestem fanem jej przepisow.

Monika
archiwum i przeszukiwanie newsów
http://www.polnews.pl
Magdalena W.
2004-12-06 22:40:35 UTC
U¿ytkownik "Monika Wandzel" <***@interia.pl> napisa³ w
wiadomo¶ci
Post by Monika Wandzel
Post by Magdalena W.
Trzy rodzaje ciasteczek: 2 z przepisów Wkn, 1 Magdy Bassett - moje
ukochane mocno korzenne.
a mozna prosic przepis Magdy? jestem fanem jej przepisow.
A prosze, wklejam w ca³o¶ci

Czekoladowe ciasteczka imbirowe

200 gr czekolady gorzkiej

250 gr maki

1+1/4 lyzeczki imbiru w proszku

1 lyzeczka cynamonu

1/4 lyzeczki zmielonych gozdzikow

1/4 lyzeczki galki muszkatolowej

1 lyzka kakao

225 gr masla

1 lyzka startego swiezego imbiru

110 gr brazowego cukru

50 ml melasy

1 plaska lyzeczka sody

1+1/2 lyzeczki gotujacej wody

60 gr cukru

2 plaskie blachy wylozyc pergaminem. Posiekac czekolade na male
kawalki

wielkosci orzechow laskowych.

W sredniej misce polaczyc make, imbir w proszku, cynamon, gozdziki,

galke i kakao.

Mikserem ubic maslo z imbirem przez 4 minuty, dodac brazowy cukier,

melase i ubic 2 minuty. W malej miseczce rozpuscic sode we wrzacej

wodzie. Dodac polowe mieszanki macznej do mieszanki maslanej i ubic.

Dodac rozpuszczona sode, ubic, i pozostala make, ubic. Dodac
czekolade,

wymieszac.Wylozyc na plastyk, uklepac w krazek i zawinac calkiem w
folie

plastikowa. Wsadzic do lodowki na 2-3 godziny. Rozgrzac piec do

160C/325F. Rolowac ciasto w kulki wielkosci orzecha. Te rolowac w
bialym

cukrze, ulorzyc na blasze w odstepach 5 cm. Piec az powierzchnia
bedzie

pekac, okolo 13-15 minut. Ostudzic na blasze 5 minut, przelozyc na
kratki.

Magdalena Bassett

Mnie siê melasê uda³o kupiæ w postaci prawie skamienia³ej - taka spora
bry³a bardzo ciemnego, ma³o s³odkiego za to pachn±cego cukru. W
zwi±zku z tym od³upujê za ka¿dym razem kawa³ek mierz±c 'na oko' -
jakie¶ 2 ³y¿ki - i rozpuszczam to w paru ³y¿kach wrz±tku.

A ciasteczka wychodz± BOSKIE :) Imbiru czasem wrzucam wiêcej, lubiê
jak one szczypi± w jêzyk :)

Pozdrawiam
Magdalena
Monika Wandzel
2004-12-08 14:18:28 UTC
wiadomości
Post by Monika Wandzel
Post by Magdalena W.
Trzy rodzaje ciasteczek: 2 z przepisów Wkn, 1 Magdy Bassett - moje
ukochane mocno korzenne.
a mozna prosic przepis Magdy? jestem fanem jej przepisow.
A prosze, wklejam w całości
Czekoladowe ciasteczka imbirowe
bardzo dziekuje

Monika
archiwum i przeszukiwanie newsów
http://www.polnews.pl
A.L.
2004-12-08 07:40:06 UTC
Ja robię "frankfurcki wieniec czekoladowo-orzechowy" - nie wiem czy
przepisu już kiedyś nie podawałam, jak nie ma w archiwum to wklepię we
środę.
Jest sroda, a archiwum przeszukalam - nie ma. Jesli mozna, to poprosze o ten
przepis.
Czasem piernik z przepisu znajomej góralki, też wrzucałam przepis,
chyba w zeszłym roku.
Poprosze o linka albo dokladniejsze namiary.
Basiek
2004-12-06 16:22:00 UTC
Post by A.L.
[...]
Ja piekê tradycyjnie piernik, sernik z przepisu mojej Babci, keks i
oczywi¶cie, jak zawsze na specjalne okazje, tort kawowy mojej Babci - ciasto
orzechowe z mas± kawow±.
Pozdrawiam serdecznie.
Barbara.
Sławek SWP
2004-12-06 18:35:57 UTC
Post by A.L.
[...]
Przeczytałem wcześniej wysłane posty i zobaczyłem, że nikt nie robi
drożdżowego ! DLACZEGO ? !!!

U mnie jest zawsze drożdżowe - no ostatnio dokładamy trochę rodzynek, czyli
nie jest klasyczne.
Jego smak sam w sobie doskonały. Znaczy się trzeba mieć kogoś do wyrabiania
(to Ja ;-) )

Niedawno był wątek, żeby na wigilię pościć też w zakresie słodyczy.
http://evil.pl/pip/index.html
Aretkka
2004-12-06 18:49:57 UTC
Post by A.L.
[...]
Jako, że święta przypadają TAK "głupio": sobota, niedziela i kawałek piątku,
to w tym roku mam w planie między innymi zrobić HARATANIEC. Przepis z tej
grupy. W ostatnim miesiącu, przepis u mnie przeszedł dwie próby generalne,
pomyślnie, więc zrobię na święta. Polecam, między innymi do tego ciasta uzywa
się :orzechów, maku, twarogu, a nawet polewa może być z domieszką kawy. I co
ważne można go zrobić wcześniej, wtedy jeszcze bardziej zyskuje na smaku.
Pozdrawiam Areta
A.L.
2004-12-06 23:37:12 UTC
Post by Aretkka
[...]
O ile wczesniej? To by mi bardzo odpowiadalo, bo bede miala malo czasu przed
samymi Swietami.
Aretkka
2004-12-07 17:39:55 UTC
Post by A.L.
O ile wczesniej? To by mi bardzo odpowiadalo, bo bede miala malo czasu przed
samymi Swietami.
Ania
Najpierw sprostuję nazwę, na co słusznie zwróciła uwagę "Jini". Na bazie
ciasta kruchego, zrobię, przepis był w poście (jest w listopadzie)"Ciasta do
kawy" "MARCEPANKA", tylko do części z dżemem i orzechami dołożę masę serową wg
przepisu z Haratańca.
Do ciasta kruchego używam mąki krupczatki.Ciasto kruche jest lepsze na
następny dzień po upieczeniu :-). To ciasto będę piekła w środę wieczorem. A w
czwartek wieczorem przełożę masą kawową, do piątku zdąży się "przegryźć".
Pozdrawiam Areta
Jini
2004-12-08 06:13:36 UTC
Najpierw sprostujê nazwê, na co s³usznie zwróci³a uwagê "Jini". Na bazie
ciasta kruchego, zrobiê, przepis by³ w po¶cie (jest w listopadzie)"Ciasta
do
kawy" "MARCEPANKA", tylko do czê¶ci z d¿emem i orzechami do³o¿ê masê
serow± wg
przepisu z Haratañca.
Atetkko jeste¶ wielka!! Pomys³ dodania do tego ciasta jeszcze wartswy z
serem brzmi super.
Ju¿ podkradam pomys³ ;-)

Jini - anio³ z piernika...
Aretkka
2004-12-08 08:12:57 UTC
Post by Aretkka
[...]
Atetkko jesteś wielka!! Pomysł dodania do tego ciasta jeszcze wartswy z
serem brzmi super.
Już podkradam pomysł ;-)
Jini - anioł z piernika...
Cieszę się !, że pomogłam.:-)
Gdzie tam wielka :-(, mam wzrostu 164 cm .
Pozdrawiam Cię :-) Areta
A.L.
2004-12-08 07:38:26 UTC
Post by Aretkka
[...]
Aretko, niniejszym wygralas plebiscyt - Marcepanek znajdzie sie w naszym
Swiatecznym menu :). Jeszcze dwa rownie oryginalne ciasta i bede szczesliwa.
Post by Aretkka
Do ciasta kruchego używam mąki krupczatki.Ciasto kruche jest lepsze na
następny dzień po upieczeniu :-). To ciasto będę piekła w środę
wieczorem.
W takim razie ja tez bede je piekla w srode wieczorem. Bedziemy mogly sie
mentalnie wspierac :). Co do warstwy serowej, na pierwszy raz sie wstrzymam
i zobacze, jak ciasto wyglada w wersji podstawowej ;).
Post by Aretkka
A w czwartek wieczorem przełożę masą kawową, do piątku
zdąży się "przegryźć".
Ciekawe, czy doczeka do soboty ;).
Aretkka
2004-12-08 08:39:00 UTC
Post by A.L.
Post by Aretkka
[...]
Miło mi :-)))
Jeszcze dwa rownie oryginalne ciasta i bede szczesliwa.
Dalej nie jestem już oryginalna, bo na moim wigilijnym stole będzie jeszcze
mała babka drożdżowa .Córka ją uwielbia - sama będzie ją piekła. Trzecie ciasto
to rolada z odrobiną bakali i bitą śmietaną, nie znam detali, bo to nie moje
ręce będą robiły.
Post by A.L.
Post by Aretkka
[...]
Oki.
Post by Aretkka
A w czwartek wieczorem przełożę masą kawową, do piątku
zdąży się "przegryźć".
Ciekawe, czy doczeka do soboty ;).
--
Marcepano-haratańca piekę w dwóch jednakowych formach o wym. bodaj 30cm na 20 cm
Na wigilii u mnie będzie 6 osób ( dwie rodziny).
Post by A.L.
Pozdrawiam,
Ania
Pozdrawiam Areta
Jini
2004-12-08 09:33:17 UTC
Post by A.L.
Aretko, niniejszym wygralas plebiscyt - Marcepanek znajdzie sie w naszym
Swiatecznym menu :). Jeszcze dwa rownie oryginalne ciasta i bede szczesliwa.
w takim razie mo¿e spróbujesz jeszcze czego¶ takiego:

Sezamowiec

Sk³adniki:
Produkty na ciasto:
- 1/2 kg maki,
- 5 ¿ó³tek,
- 1 kostka margaryny,
- 1/2 szklanki cukru pudru,
- 2 ³y¿eczki proszku do pieczenia,
- 2 ³y¿ki ¶mietany.

Masa sezamowa:
- 30 dkg sezamu,
- 1/2 kostki margaryny,
- 2 ³y¿ki miodu,
- 1/2 szklanki cukru.

Masa z cha³wa:
- 0,5 kostki margaryny,
- 25 dkg cha³wy,
- 1/2 szklanki cukru,
- 1/2 szklanki mleka.
- paczka budyniu ¶mietankowego

Przygotowanie:
Z podanych produktów na ciasto: zagnie¶æ ciasto, podzieliæ na 2 czê¶ci.
Jedna cze¶æ ciasta wy³o¿yæ na blachê i upiec, na druga cze¶æ ciasta
przygotowaæ masê sezamowa: z podanych sk³adników na masê sezamowa - to
wszystko zagotowaæ, ¿eby masa by³a zagêszczona, gotowaæ ci±gle mieszaj±c,
ale tak zeby nie zrobi³ sie karmel, wiec nie za d³ugo gotowaæ.
Te masê wy³o¿yæ na 2 cze¶æ ciasta (surowego) i upiec.
Pozostawiæ do ostygniêcia ciasto samo i ciasto z masa sezamowa.
W tym czasie przygotowaæ masê z cha³w±: (z podanych sk³adników na masê
cha³wowa) - rozpu¶ciæ margarynê, wkruszyæ cha³wê dodaæ cukier i mleko z
budyniem. Wszystko gotowaæ do zgêstnienia masy, ci±gle mieszaj±c. Pozostawiæ
do przestygniêcia.
Jak juz wszystko ostygnie to masê cha³wow± wyk³adamy na ciasto samo, na to
k³adziemy ciasto z masa sezamowa.
Niestety ciasto musi postaæ do zupe³nego zgêstnienia a wrêcz ¶ci¶niêcia sie
masy cha³wowej !

Pod mas± z cha³wy ¶wietnie te¿ komponuje siê d¿em wi¶niowy. Mo¿na te¿ dodaæ
piankê z bia³ek - dozwolone wszelkie modyfikacje :-))

Jini - anio³ kobietka ;-)
A.L.
2004-12-08 09:45:47 UTC
Post by Jini
Post by A.L.
Aretko, niniejszym wygralas plebiscyt - Marcepanek znajdzie sie w
naszym Swiatecznym menu :). Jeszcze dwa rownie oryginalne ciasta i
bede szczesliwa.
Sezamowiec
Dzieki, Ameryki nie odkryje, mowiac ze jestes aniolem :).
Jadlam jakies ciasta z chalwa, ale strasznie slodkie byly. A jak ten
sezamowiec - bardzo slodki?
Post by Jini
sezamowa - to wszystko zagotować, żeby masa była zagęszczona, gotować
ciągle mieszając, ale tak zeby nie zrobił sie karmel, wiec nie za
długo gotować.
Powiedz mi, nie ma obawy, ze przegapie ten moment? I co gdy przegapie i sie
zrobi karmel?
Post by Jini
Niestety ciasto musi postać do zupełnego zgęstnienia a wręcz
ściśnięcia sie masy chałwowej !
Czyli jak dlugo? Pare godzin czy dobe? I tak nie zakladam pieczenia w
Wigilie, wiec jesli upieke dzien wczesniej bedzie ok?
Post by Jini
Pod masą z chałwy świetnie też komponuje się dżem wiśniowy. Można też
dodać piankę z białek - dozwolone wszelkie modyfikacje :-))
Modyfikacje zostawie sobie na przyszlosc :).
Post by Jini
Jini - anioł kobietka ;-)
Jassssne :)
Jini
2004-12-08 09:52:56 UTC
Post by A.L.
Dzieki, Ameryki nie odkryje, mowiac ze jestes aniolem :).
anio³em .... -> ;-) hehehe
Post by A.L.
Jadlam jakies ciasta z chalwa, ale strasznie slodkie byly. A jak ten
sezamowiec - bardzo slodki?
hmmm... my¶lê, ¿e jego s³odko¶æ mo¿na porównaæ do "Marcepanka"...
obydwa ciasta s± do¶æ s³odkie...
Post by A.L.
sezamowa - to wszystko zagotowaæ, ale tak zeby nie zrobi³ sie karmel,
wiec nie za
d³ugo gotowaæ.>
Powiedz mi, nie ma obawy, ze przegapie ten moment? I co gdy przegapie i sie
zrobi karmel?
Lepiej, ¿eby siê nie zrobi³. Budyñ i tak zaci±gnie t± masê tak, ¿e bêdzie
ona do¶æ gêsta, wiec jak siê zagotuje to wystarczy /trochê tu zamiesza³am
.. ;-)/
Post by A.L.
[...]
nocka w lodówce b±dŒ w innym zimnym miejscu bêdzie OK

¿ycze smacznego i my¶lê co by to jeszcze Ci poleciæ jako trzecie...
ja na moje urodzinki bêdê robic Rafaello na krakersach w weeked, ale ono
raczej ma³o ¶wi±teczne...
hmmm.. jak pomy¶lê to co¶ jeszcze wklepiê dobrego...

Jini.
A.L.
2004-12-08 10:15:55 UTC
Lepiej, żeby się nie zrobił. Budyń i tak zaciągnie tą masę tak, że
będzie ona dość gęsta, wiec jak się zagotuje to wystarczy /trochę tu
zamieszałam .. ;-)/
Wazne, ze zrozumialam :).
życze smacznego i myślę co by to jeszcze Ci polecić jako trzecie...
ja na moje urodzinki będę robic Rafaello na krakersach w weeked, ale
ono raczej mało świąteczne...
Rafaello pieke na biszkopcie, bo nie kazdemu odpowiada zestawienie
slono-slodkie. Ciasto pyszne, ale u nas dosc czesto pieczone, wiec tym nie
"zablysne" :).
hmmm.. jak pomyślę to coś jeszcze wklepię dobrego...
Thanks in advance! (tzn. dziekuje w adwencie :P)
Jini
2004-12-08 10:55:38 UTC
Uff... a¿ zg³odnia³am ;-)
Kiedy¶ googlaj±c wpad³am na ciasto o nazwie "z³ote ule" ale jeszcze nie
mia³am okazji przetestowaæ. Do¶æ ¶wi±teczna jest tak¿e "Delicja". Zale¿y co
lubisz - czy przek³adañce - tak jak np. "Marcepanek" - czy tym razem
mia³aby¶ ochotê na ciasto pieczone w jednym kawa³ku...

Delicja

Biszkopt jasny:
3 jajka
3 ³y¿ki m±ki krupczatki
3 ³y¿ki cukru pudru
szczypta proszku do pieczenia

Upiec tak jak biszkopt.

Biszkopt ciemny :
3 jajka
2 ³y¿ki m±ki krupczatki
3 ³y¿ki cukru pudru
szczypta proszku do pieczenia
1 ³y¿ka kakao

Upiec tak jak biszkopt

Masa budyniowa:
0,5 l mleka
1 szkl. cukru
cukier waniliowy
2 ³y¿ki m±ki
2 ³y¿ki m±ki ziemniaczanej
25 dag mas³a
1-2 ³y¿ki kakao
0,5 cytryny

Pó³ szklanki mleka pozostawiæ do rozmieszania, resztê mleka zagotowaæ z
cukrem i cukrem waniliowym. Na gotuj±ce mleko wlaæ rozrobion± m±kê w 0,5
szklanki mleka, chwilê gotowaæ. Ostudziæ. Do roztartego mas³a dodaæ po ³y¿ce
ostudzonego budyniu, utrzeæ mikserem. Podzieliæ na dwie równe czê¶ci. Do
jednej dodaæ sok z cytryny, a do drugiej kakao. Wymieszaæ.

Masa z serków homogenizowanych

2 serki homomogenizowane
2 galaretki wi¶niowe

Galaretki ugotowaæ w mniejszej ilo¶ci wody . Gdy galaretki ostygn± ale nie
stê¿ej± ³±czymy je z serkami powoli wlewaj±c.

Pozosta³e sk³adniki

1-2 banany
2 galaretki
kiwi i ananasy

Kolejno¶æ warstw:

Na jasny biszkopt rozsmarowujemy masê kakaow±. Przykrywamy ciemnym
biszkoptem, w którym nale¿y wcze¶niej wykroiæ kieliszkiem dziurki. Ugotowaæ
galaretki w mniejszej ilo¶ci wody, pozostawiæ do stê¿enia (musi byæ lekko
¶ciêta). Nastêpnie do otworów wk³adamy pokrojone banany, zalewamy tê¿ej±c±
galaretk± i odstawiamy do ostygniêcia.

Na galaretkê smarujemy masê z serków homo, uk³adamy na nich wcze¶niej
wykrojone kr±¿ki z ciasta ciemnego, lekko wciskaj±c w masê, nastêpnie
smarujemy masê cytrynow±, na masê uk³adamy kiwi i ananasy do dekoracji.

Jini - anio³ z piernika...
A.L.
2004-12-08 11:03:37 UTC
Uff... aż zgłodniałam ;-)
Kiedyś googlając wpadłam na ciasto o nazwie "złote ule" ale jeszcze
nie miałam okazji przetestować. Dość świąteczna jest także "Delicja".
Zależy co lubisz - czy przekładańce - tak jak np. "Marcepanek" - czy
tym razem miałabyś ochotę na ciasto pieczone w jednym kawałku...
Delicja
Ladne to ciasto, ale chyba zbyt pracochlonne jak na moje ograniczone
mozliwosci (marcepanek i sezamowiec mnie dosc mocno zaabsorbuja). Wlasnie
przyszedl mi do glowy metrowiec, ktory bardzo lubilam jako dziecko i juz
dawno nie pieklam. Nie jest zbyt wymyslne, ale chyba ujdzie...
A jesli masz jakies fajne przepisy "w jednym kawalku" to chetnie sie
zapoznam. Delicje byc moze wykorzystam na jakas inna okazje (juz powoli
szykuje sie do urodzin synka w lutym ;)).
Te "zlote ule" w naszym archiwum czy gdzies w necie?
Jini
2004-12-08 11:12:21 UTC
Post by A.L.
[...]
a wiesz, ¿e ja w tym roku te¿ my¶la³am o zrobieniu metrowca? moja mama jak
by³am dzieckiem te¿ czêsto robi³a i tak za mn± chodzi od pewnego czasu...
Je¶li chodzi o ciasta w jednym kawa³ku to mo¿e jakie¶ tradycyjne?
Polecam sernik z brzoskwiniami Joli L-L. Pyszno¶ci :-)
o i jeszcze "Kwitn±cy tulipan" - te¿ z naszego archiwum - bardzo dekoracyjny
i szybko siê robi - takie babkowe ciasto. Najfajniej wychodzi w w±skiej
keksówce.
Post by A.L.
Te "zlote ule" w naszym archiwum czy gdzies w necie?
"z³ote ule" widzia³am a naszym archiwum kiedy¶, ale to te¿ by³o takie
sk³adane ciasto.

Pozdrawiam serdecznie.
Piernikowa Jini.
A.L.
2004-12-08 11:15:23 UTC
Polecam sernik z brzoskwiniami Joli L-L. Pyszności :-)
Pysznosci :) Niestety czesto go robie, ostatnio na Gwiazdke tez byl.
o i jeszcze "Kwitnący tulipan" - też z naszego archiwum - bardzo
dekoracyjny i szybko się robi - takie babkowe ciasto. Najfajniej
wychodzi w wąskiej keksówce.
Sama Ci to ciasto polecilam, nie wypominajac :).
Post by A.L.
Te "zlote ule" w naszym archiwum czy gdzies w necie?
"złote ule" widziałam a naszym archiwum kiedyś, ale to też było takie
składane ciasto.
Poszukam, moze tez przyda sie na przyszlosc.

Moze upieke jeszcze ciasto bananowe Magdy, zamiast keksa.
Jini
2004-12-08 13:36:21 UTC
Post by A.L.
Sama Ci to ciasto polecilam, nie wypominajac :).
hehehe pomys³ z tym ciastem by³ jak najbardziej trafiony !!

Buziaki. Jini.
A.L.
2004-12-09 07:39:35 UTC
Post by A.L.
Sama Ci to ciasto polecilam, nie wypominajac :).
hehehe pomysł z tym ciastem był jak najbardziej trafiony !!
Buziaki. Jini.
Jak widac gust mamy bardzo podobny :).
Chociaz z drugiej strony latwo jest lubic to co najlepsze ;).
Aretkka
2004-12-22 10:43:55 UTC
Post by Aretkka
A w czwartek wieczorem przełożę masą kawową, do piątku
zdąży się "przegryźć".
Ciekawe, czy doczeka do soboty ;).
Ania
Aniu ! Zgodnie z umową, odzywam się....bo jest środa.
Ciasto jak do "Marcepanka" wczoraj zrobiłam,czeka w lodówce. Będę piekła
wieczorem. Jeśli też będziesz piekła, to proszę napisz, wtedy zdam Ci
relacje...... z mojego pieczenia. Wprowadzam jedną modyfikację, mianowice
zamiast dżemu, użyję powideł. Jeszcze korciło mnie by dodać więcej orzechów, a
nawet masę zmielonych orzechów, ale "rozsądek" zwyciężył :-))), nie będę
eksperymentowała na TAK ważne dni... bo nie mam wyobraźni, czy to by wytrzymało
ciężar masy twarogowej. Orzechy uwielbiam, więc sobie zrobię przyjemność i
upiekę ciasto orzechowe, takie bez mąki, z dużą ilością jaj wg starego przepisu
Lucyny Ć. Pozdrawiam Areta
Jini
2004-12-22 10:54:27 UTC
cze¶æ :-)
Moje ciasto na marcepanka te¿ w lodówce czeka na mój powrót z pracy :-)))
ja za to nie dam chyba masy serowej, ale za to duuuuuo orzeszków

Pozdrawiam.

Jini - w Šwi±tecznie Marcepankowym nastroju :))
Aniu ! Zgodnie z umow±, odzywam siê....bo jest ¶roda.
Ciasto jak do "Marcepanka" wczoraj zrobi³am,czeka w lodówce. Bêdê piek³a
wieczorem. Je¶li te¿ bêdziesz piek³a, to proszê napisz, wtedy zdam Ci
relacje...... z mojego pieczenia. Wprowadzam jedn± modyfikacjê, mianowice
zamiast d¿emu, u¿yjê powide³. Jeszcze korci³o mnie by dodaæ wiêcej
orzechów, a
nawet masê zmielonych orzechów, ale "rozs±dek" zwyciê¿y³ :-))), nie bêdê
eksperymentowa³a na TAK wa¿ne dni... bo nie mam wyobraŒni, czy to by
wytrzyma³o
ciê¿ar masy twarogowej. Orzechy uwielbiam, wiêc sobie zrobiê przyjemno¶æ i
upiekê ciasto orzechowe, takie bez m±ki, z du¿± ilo¶ci± jaj wg starego
przepisu
Lucyny Æ. Pozdrawiam Areta
Wys³ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
Aretkka
2004-12-22 20:35:42 UTC
cześć :-)
Moje ciasto na marcepanka też w lodówce czeka na mój powrót z pracy :-)))
ja za to nie dam chyba masy serowej, ale za to duuuuuo orzeszków
Pozdrawiam.
Jini - w Świątecznie Marcepankowym nastroju :))
Jini, duuużo, to tak na wagę ile?:-)

Ja na warstwę powideł nałożyłam warstwę zmielonych orzechów, ale tak cienko:-(,
tak, żeby tylko przykryło powidła. A na to sypnęłam pociętymi orzechami, po to
żeby chrupało pod zębami
Pozdrawiam Areta
A.L.
2004-12-22 11:09:09 UTC
Post by Aretkka
Aniu ! Zgodnie z umową, odzywam się....bo jest środa.
Ciasto jak do "Marcepanka" wczoraj zrobiłam,czeka w lodówce.
Moje tez! Moje tez! Robilam je dobrze po polnocy, a wiec wlasciwie
dzisiaj...
Post by Aretkka
Będę
piekła wieczorem. Jeśli też będziesz piekła, to proszę napisz, wtedy
zdam Ci relacje...... z mojego pieczenia.
Bede piekla i prosze slicznie o relacje.
Post by Aretkka
[...]
Mysle, ze orzechy by duzo tu nie zmienily... Ja dam wszystkie, jakie mam w
domu (co nie znaczy, ze duzo... TZtowi nie chcialo sie luskac...).
Post by Aretkka
Orzechy uwielbiam, więc sobie zrobię przyjemność i upiekę
ciasto orzechowe, takie bez mąki, z dużą ilością jaj wg starego
przepisu Lucyny Ć.
Jesli mozna, poprosze przepis. A ja wklejam moje ulubione ciasto orzechowe
bez maki: http://tinyurl.com/3ppwc

*Ciasto orzechowe z masa*

Ciasto:
szklanka obranych, potluczonych orzechow wloskich (moga chyba byc tez
laskowe)
3 jaja,
8 łyżek cukru
1/2 opakowania cukru waniliowego
1 lyzeczka proszku do pieczenia
kropla olejku smietankowego (niekoniecznie)
mozna zetrzec 1/3 tabliczki mlecznej czekolady
dwa zoltka i cale jajo utrzec z 6 lyzkami cukru solidnie na puszysta mase.
Pozostale bialko ubic na sztywna piane na koniec doac 2 lyzki cukru i chwile
ubijac. wymieszac obie piany z orzechami, proszkiem i cukrem waniliowym i
ewentualnie czekolada. Najlepiej piec na dwoch blaszkach albo okraglych albo
mniejszych prostokatnych, jesli nie to na jednej duzej prostokatnej , wtedy
zlozyc go na pol- bo z przekrojeniem sa problemy
Piec az sie zrobi lekko brazowy, wystudzic gdzies w okolo 180 - 190
stopniach
Masa:
3/4 szklanki mleka, pol szklanki cukru. 3 zoltka. luzka budyniu waniliowego
bez cukru, 3/4 kostki masla moze byc roslinne, troche alkoholu (ja dodaje
wodke,czasem rum ze 2 lyzki)
Zoltka utrzec z cukrem, wsypac budyn, wymieszac, doadac do gotujacego sie
mleka, zagotowac, przestudzic (wychodzi cos jak karpatka). Maslo utrzec,
dodawac PO LYZCE mase, dokladnie wymieszac dodajac alkohol. Przelozyc na
ciasto, troche zostawic na wierzch, Posypac pol tabliczka startej czekolady
mlecznej po wierzchu
PYCHA
i bez maki!!!
Uwaga: szybko znika
(koniec cytatu)
Ania
Aretkka
2004-12-22 12:02:07 UTC
Post by A.L.
Post by Aretkka
[...]
--- Jasne ,że wklepię, tylko mam w domu, więc proszę uzbrój się w
cierpliwość :-). Piekłam je ostatni raz jakieś dwa lata temu, wszystkim
smakował. Jest prosty w wykonaniu, ma bodaj tylko cztery składniki: mielone
orzechy, masło, jaja i cukier. O ( zero ) proszku do pieczenia, co też jest
plusem. Areta
Aretkka
2004-12-22 20:55:09 UTC
Post by Aretkka
[...]
Zrobiłam tak jak napisałam. Z tym ,że ciasto z makiem piekło się 40 minut,
natomiast ciasto z twarogiem 60 minut. Jest jeszcze ciepłe, więc nie wyjmę go
dzisiaj z formy. Myślę,że się udało, badanie patyczkiem wypadło pomyslnie!.
Każdy półprodukt był próbowany, degustacje wypadły pomyślnie. Aha, myślę,że to
jest ważne, gdy położyłam warstwę ciasta, tę pierwszą, to ją ponakłuwałam
widelcem. Nie wiem czy trzeba było, czy niekoniecznie, ale gdzieś widziałam w
telewizorni, i tak mi się zapamietało :-). Jutro popołudniu zrobię krem, gdyby
coś mnie w cieście zaniepokoiło, to dam znać.

.. Ja dam wszystkie, jakie mam w
Post by A.L.
domu (co nie znaczy, ze duzo... TZtowi nie chcialo sie luskac...).
--------------------------
Skad ja to znam !:-))))
Post by A.L.
Post by Aretkka
Orzechy uwielbiam, więc sobie zrobię przyjemność i upiekę
ciasto orzechowe, takie bez mąki, z dużą ilością jaj wg starego
przepisu Lucyny Ć.
Jesli mozna, poprosze przepis.
Ciasto orzechowe wg Lucyny Ćwierciakiewiczowej
30 dag orzechów włoskich-zmielonych
12 żółtek
10 białek
15 dag masła miękkiego
3/4 szklanki cukru, ewentualnie bakalie

sposób wykonania: utrzeć masło z cukrem, ucierając dalej dodawać po łyżce
zmielonych orzechów naprzemian z żółtkami. Na koniec powoli dodawać ubitą pianę.

Z bakalii ja dodaję rodzynki i skórke pomarańczową, tylko, że ja to mielę i
dodaję na początek do masła. Życie mnie zmusiło, bym tak do ciasta przemycała
bakalie, no.... ..jestem mała oszustka :-(. I na koniec dodaję 2 krople aromatu
śmietankowego. Piekę 45 minut w tem. 180 oC.

A ja wklejam moje ulubione ciasto orzechowe

Dziękuję Ci na pewno przepis wykorzystam :-) Pozdrawiam Areta
Jini
2004-12-07 06:21:24 UTC
w tym roku mam w planie miêdzy innymi zrobiæ HARATANIEC. Przepis z tej
grupy. W ostatnim miesi±cu, przepis u mnie przeszed³ dwie próby generalne,
pomy¶lnie, wiêc zrobiê na ¶wiêta. Polecam, miêdzy innymi do tego ciasta
uzywa
siê :orzechów, maku, twarogu, a nawet polewa mo¿e byæ z domieszk± kawy.
Aretkko, czy my mamy jakie¶ sprzeczne dane na temat Haratañca? Harataniec to
przecie¿ sernik z piank± z kisielu? Robi³y¶my go 'razem' kiedy¶ na grupie...
A te sk³adniki /orzechy, mak, twaróg/ to kawa³ki Gibanicy... te¿ robi³am
ostatnio...
hmmm.. hmm...

Jini - anio³ z piernika ;-)
A.L.
2004-12-07 07:31:04 UTC
Aretkko, czy my mamy jakieś sprzeczne dane na temat Haratańca?
Harataniec to przecież sernik z pianką z kisielu? Robiłyśmy go
'razem' kiedyś na grupie... A te składniki /orzechy, mak, twaróg/ to
kawałki Gibanicy... też robiłam ostatnio...
hmmm.. hmm...
Co do haratanca sie zgadzam :).
A czy moglabym Cie poprosic o przepis na gibanice? W archiwum sprawdzalam,
sa roznojezyczne wersje i troche mi sie to miesza. Moglabys napisac, jak Ty
to robilas? Moze to bedzie pomysl na Swieta...
Jini
2004-12-07 07:54:58 UTC
ja w³a¶nie modyfikowa³am ró¿ne obco jêzyczne przepisy ;-)
to co powsta³o z ich krzy¿ówek spisa³am i mam w domu...
jutro przyniosê i w wolnej chwili wklepiê
pozdrawiam.

Jini - anio³ z piernika ;-)
Jini
2004-12-09 10:06:51 UTC
Obieca³am Gibanicê
Pe³na nazwa tego ciasta to Prekmurje Gibanica. Pochodzi ze S³owenii, podaje
siê je tam przy wiêkszych ¶wiêtach.
Przepis, który podajê powsta³ po przeczytaniu kilku przepisów zaczerpniêtych
na stronach S³oweñskich.
/ http://www.kidlink.org/KIDPROJ/Recipe/recipe44.htm
http://www.coolinarika.com/recept/prekomurska_gibanica/ /

Sk³adniki:

Na ciasto kruche (spód):
- 250 g m±ki
- 80 g mas³a
- 2-3 ³y¿ki ¶mietany
- 1 jajko
- ³y¿ka cukru, szczypta soli
Na ciasto pó³francuskie (warstwy):
- 400 g m±ki
- 2 ³y¿ki oliwy/oleju
- ³y¿eczka octu winnego lub soku z cytryny
- 1 jajko
- szczypta soli, trochê ciep³ej wody

Dodatkowo:
oko³o pó³ kubeczka ¶mietany na polewê, pó³ kostki roztopionego mas³a

Na nadzienie makowe:
- 200 g mielonego maku
- 50 g cukru
- paczka cukru waniliowego
- 100 ml ¶mietany
- 1 jajko, 100 ml mleka

Na nadzienie serowe:
- 400 g sera mielonego (np. Campina)
- 50 g cukru
- 50 g rodzynek
- 100 ml ¶mietany ,
- 1 jajko

Na nadzienie orzechowe:
- 200 g mielonych orzechów w³oskich
- 50 g cukru lub miodu
- paczka cukru waniliowego
- 100-200 ml mleka
- szczypta cynamonu

Na nadzienie jab³kowe:
- 500 g jab³ek
- 30 g cukru lub miodu
- skórka z 1 cytryny
- szczypta cynamonu

Wykonanie:
Najpierw zagniatamy ciasto kruche na spód - siekamy mas³o z m±k± i cukrem,
¶mietan± i jajkiem. Kiedy sk³adniki siê po³±cz± odk³adamy ciasto na pó³
godziny do lodówki. W tym czasie przygotowujemy ciasto francuskie. Przesian±
m±kê wysypujemy na stolnicê, dodajemy jajko, oliwê i ocet i zagniatamy
ciasto dolewaj±c letniej, przegotowanej wody (jak na strudel).
Rozwa³kowujemy z niego kilka cieniutkich placków /ok. 1-2 mm/, rozci±gamy
palcami i odk³adamy do przeschniêcia. Przygotowujemy nadzienie: zalewamy mak
gor±cym mlekiem, ucieramy mikserem z cukrem i jajkiem. Tak samo postêpujemy
z nadzieniem orzechowym. Ser ucieramy z cukrem, rodzynkami, ¶mietan± i
jajkiem. Obrane jab³ka kroimy w plasterki i gotujemy 10 minut z cukrem,
cynamonem i skórk± z cytryny.
Kruchym ciastem wylepiamy dno wysmarowanej mas³em tortownicy wyci±gaj±c jego
boki lekko do góry. Ciasto kruche mo¿na podpiec w piekarniku. Wyk³adamy na
to 1-cm warstwê nadzienia makowego, na to cienki p³atek ciasta francuskiego,
skrapiamy je rozpuszczonym mas³em, na to nadzienie serowe, p³atek ciasta,
nadzienie orzechowe, jab³kowe, itd. Ostatni± warstwê powinno stanowiæ
ciasto. Polewamy je ¶mietan± i wstawiamy do gor±cego piekarnika (180-200
st.) na godzinê.

Jini - anio³ kobieta ;-)
Basia
2004-12-09 10:27:44 UTC
Post by Jini
[...]
[ciach]

Rany, przepis wygl±da niesamowicie... czy robilas juz to ciasto? Jest tu i
mak i warstwa serowa, wydaje sie genialne na ¶wiêta...

pozdrawiam serdecznie
Basia
Jini
2004-12-09 10:46:00 UTC
Post by Basia
Rany, przepis wygl±da niesamowicie... czy robilas juz to ciasto? Jest tu i
mak i warstwa serowa, wydaje sie genialne na ¶wiêta...
pozdrawiam serdecznie
Basia
jest niesamowite - rewelacyjne na ciep³o... na zimno nie dane by³o
sprawdziæ...
/w oryginale podaje siê na ciep³o/

Pozdrawiam ciep³o.

Jini - anio³ z piernika...
A.L.
2004-12-09 13:10:12 UTC
Obiecałam Gibanicę
Jini, przeczytalam sobie ten przepis kolejny raz i widze, ze nie jest on tak
tragicznie pracochlonny jak mi sie na poczatku wydawalo. Czy mozesz w
przyblizeniu okreslic ile czasu Ci zajelo (bez pieczenia, tylko sama praca).
I czy to ciasto polfrancuskie dobrze sie wyrabia i walkuje?
Smietana, jak sama nazwa wskazuje, kwasna? (wole sie upewnic, bo troche
trudno sie polewa kwasna smietana, ja kupuje taka, ktora mozna kroic nozem).
Tortownica - 28cm? Ja mam 30 cm, ale tylko 4 cm wysokosci, czy ciasto mi nie
ucieknie gora? Moze lepiej zrobic 1.5 porcji i na duza blache? Pracy
praktycznie tyle samo, a przyjemnosci z jedzenia wiecej :).
Jini
2004-12-09 13:38:18 UTC
Czy mozesz w przyblizeniu okreslic ile czasu Ci zajelo (bez pieczenia,
tylko sama praca).
ciê¿ko powiedzieæ ile, bo pracê podzieli³am na dwa dni...
jednego zrobi³am ciasto kruche i zamrozi³am
oraz pó³francuskie i zostawi³am do przesuszenia
a drugiego zrobi³am nadzienia, prze³o¿y³am i upiek³am
I czy to ciasto polfrancuskie dobrze sie wyrabia i walkuje?
ciasto pó³francuskie jest moj± zmor± :-( i cie¿ko z nim... tym bardziej, ¿e
to by³ moj debiut z tego typu ciastem...
je¶li masz jaki¶ swoj sprawdzony przepis to my¶lê, ¿e jak najbardziej siê
nada i bêdzie pasowa³ :)
Smietana, jak sama nazwa wskazuje, kwasna? (wole sie upewnic, bo troche
trudno sie polewa kwasna smietana, ja kupuje taka, ktora mozna kroic nozem).
w oryginalnym przepisie by³a kwa¶na, wiêc ja da³am kwa¶n±
Jak dobrze j± wymieszasz przed, to smaruje siê ca³kiem dobrze :)
Tortownica - 28cm? Ja mam 30 cm, ale tylko 4 cm wysokosci, czy ciasto mi nie
ucieknie gora? Moze lepiej zrobic 1.5 porcji i na duza blache?
4 cm to strasznie ma³o jesli chodzi o to ciasto - obawiam siê, ¿e mo¿e
uciec...

Pozdrawiam serdecznie.

Jini - piernikowa :-)
A.L.
2004-12-09 13:44:10 UTC
ciasto półfrancuskie jest moją zmorą :-( i cieżko z nim... tym
bardziej, że to był moj debiut z tego typu ciastem...
jeśli masz jakiś swoj sprawdzony przepis to myślę, że jak najbardziej
się nada i będzie pasował :)
Nie mam :(.
Ale moze cos wymysle.

Chyba jednak odloze gibanice na inna okazje... Ale niezawodnie przetestuje,
bo brzmi super smakowicie. No i fajnie, ze mozna ja robic 2 dni.
Acha, ztcw kruche ciasto nie musi byc zamrazane, gdy przygotowujesz je do
wykorzystania nastepnego dnia. Wystarczy je przechowac w lodowce (chyba do
48 godzin, ale juz tu glowy nie daje).
Ania
Aukcje - S.King, M.Wańkowicz: http://tinyurl.com/4t9sc
Jini
2004-12-09 13:48:02 UTC
Post by A.L.
Post by Jini
[...]
ja te¿ poeksperymentujê jeszcze z ró¿nymi przepisami na to pó³francuskie,
ale raczej te¿ po ¶wiêtach... mo¿e na Sylwestra...
siê oka¿e ;-)

Pozdrawiam. Jini.
Krystyna
2004-12-09 20:55:21 UTC
Post by Jini
ja te¿ poeksperymentujê jeszcze z ró¿nymi przepisami na to pó³francuskie,
ale raczej te¿ po ¶wiêtach... mo¿e na Sylwestra...
siê oka¿e ;-)
Pozdrawiam. Jini.
A tak z lenistwa, to czy mozna wykorzystac np platy mrozonego ciasta
francuskiego i troche go rozwalkowac?

Pozdrawiam
Krystyna Rysch
Jini
2004-12-10 06:35:45 UTC
Mysle ze mozna :-)
W sumie bardzo to skróci czas przygotowywania tego ciacha.
Moze wiec przed Sylwestrem tak wlasnie zrobie? To jest mysl Krysiu :-))

Pozdrawiam.

Jini - aniolek z piernika ...
Aretkka
2004-12-07 17:06:59 UTC
[...]
Jini - anioł z piernika ;-)
Jini!- Aniele :-). Masz rację. Na grupie przepis na HARATANIEC 200oC, to
sernik na kruchym spodzie z pianką z kiślu. "Pomerdałam " nazwę, ale zaraz
rozwinę co miałam na myśli, tym bardziej, że bankowo wypróbowane.
Pamietam żeśmy robiły to razem,:-) jak również MARCEPANKA z postu: Ciasta do
kawy. I tak jesteś lepsza:-(, bo...już jesteś przy piernikach, a ja ? a ja w
tym roku do nich nie dojdę :-(. Ale...wracam do meritum. Tak na skróty, to do
przepisu na ciasto "Marcepanek" na część ciasta z dżemem i orzechami daję masę
twarogową z przepisu na " Harataniec". Pozdrawiam Areta
Jini
2004-12-08 06:16:49 UTC
Post by Aretkka
Tak na skróty, to do
przepisu na ciasto "Marcepanek" na czê¶æ ciasta z d¿emem i orzechami dajê
masê
twarogow± z przepisu na " Harataniec". Pozdrawiam Areta
No ³adnie i teraz mi ¶linka leci i jak tu siê do pracy zabieraæ ;-)

Powiedz tylko, czy masê serow± przykrywasz jeszcze warstw± ciasta kruchego i
na to masa kawowa? Czy mo¿e bezpo¶rednio na ser masê kawow± dajesz?

Jini piernikowa...
Aretkka
2004-12-08 12:21:08 UTC
Post by Aretkka
Tak na skróty, to do
przepisu na ciasto "Marcepanek" na część ciasta z dżemem i orzechami daję
masę
twarogową z przepisu na " Harataniec". Pozdrawiam Areta
No ładnie i teraz mi ślinka leci i jak tu się do pracy zabierać ;-)
Naprawdę, nie chciałam :-(
Powiedz tylko, czy masę serową przykrywasz jeszcze warstwą ciasta kruchego i
na to masa kawowa? Czy może bezpośrednio na ser masę kawową dajesz?
Jini piernikowa...
Na ciasto pędzluję dżem, na to siekane orzechy, na to masę twarogową, na to
tarkuję ciasto i zapiekam. Inaczej nie próbowałam.
A zresztą technicznie inaczej niewykonalne . Zapiekać z masą kawową ?
Pozdr.Areta
Jini
2004-12-08 13:32:40 UTC
Zapiekaæ z mas± kawow± ?
nie nie nie.. my¶la³am raczej w wersji:
ciasto - > d¿em + orzechy -> ciasto -> ser ->ciasto

ale chyba to przedobrzone by³oby ;-)

Pozdrawiam. Jini.
Aretkka
2004-12-08 17:52:39 UTC
Zapiekać z masą kawową ?
ciasto - > dżem + orzechy -> ciasto -> ser ->ciasto
ale chyba to przedobrzone byłoby ;-)
Pozdrawiam. Jini.
Pewnie , byłoby o jedną warstwę ciasta za dużo, zresztą nie byłoby skąd już
wziąc ciasta. Masy twarogowej nie daję dużo, tak na 1 cm po upieczeniu.
Robiłam w wersji z "częścią makową u góry". Chodzi mi po głowie, korci
mocno ,czy nie odwrócić, wtedy mak byłby w środku, ale na święta nie będę
kombinowała. Najwyżej później się pobawię.:-) Pozdr. Areta
@nn
2004-12-06 19:20:49 UTC
Post by A.L.
[...]
Ja, jak co roku robiê sernik gotowany.
Pozdrawiam
Ania
--
Pisz tu: http://www.cerbermail.com/?Y8Pg93XYwQ
"Ma³¿eñstwo to bardzo sprawiedliwe urz±dzenie: ¿ona musi codziennie
gotowaæ, m±¿ musi codziennie je¶æ"
Martka
2004-12-07 07:21:12 UTC
Post by A.L.
[...]
poza wymienionymi przez ciebie u nas sa strucle orzechowe - ciezka masa
orzechowa w ciescie makowcowym - uwielbiam... jeszcze rozdzowka i keks. i
pierniczki obowiazkowo. drugi rok z rzedu bede robic elisen lebkuchen na
oplatkach (ha! w tym roku mam normalne oplatki z niemiec a nie hostie jak w
zeszlym :)))))) do tej pory pieklam jeszcze gwiazdki cynamonowe z orzechow
samych bez maki, serca bozonarodzeniowe z pseudofrancuskiego ciasta z
twarogu, ciasteczka z masla orzechowego i imbirowe, ale w tym roku
odpuszczam, bo z pieniedzmi krucho i okazalo sie dodatkowo, ze przy 20
miesiecznym duracellku jest wiecej roboty niz przy 9 miesiecznym bablu !!!!
:)))))))))))

pzdr
marta, co dzis w koncu sie za te elisen bierze

http://lilypie.com/baby2/030327/3/4/1/+1
A.L.
2004-12-07 07:32:39 UTC
i keks. i pierniczki obowiazkowo. drugi rok z rzedu bede robic elisen
lebkuchen na oplatkach
Te elisen to pierniczki? Moglabys przyblizyc?
Martka
2004-12-07 08:28:24 UTC
Post by A.L.
Te elisen to pierniczki? Moglabys przyblizyc?
to cos w rodzaju pierniczkow. troche makaronikowate, ale tylko troche.
ciasto robi sie z orzechow, migdalow i kandyzowanych owocow i jajek , cukru
+ przyprawa do piernika. ta gesta maziuga nocuje w lodowce i nastepnego dnia
lyzeczka wykladasz na oplatki i pieczesz. niby polecaja je lukrowac i
czekolada oblewac, ale ja tego nie robie, bo zal mi tlumic ich smak :))
po upieczeniu sa z wierzchu chrupkie, ale laduje sie je do puszek i maja
lezec i mieknac jak pierniczki tradycyjne. no i niby dlugowieczne sa i im
dluzej leza tym bardziej aromatyczne. tego niestety nie wiem, bo moje
znikaja z predkoscia swiatla i sedziwego wieku nie dozywaja :)))

pzdr
marta
http://lilypie.com/baby2/030327/3/4/1/+1
Basiek
2004-12-07 09:26:46 UTC
Post by Martka
Post by A.L.
[...]
A czy mog³abym prosiæ o dok³adne proporcje?
Moze skusze siê te¿ na takie pierniczki na Šwiêta.
Pozdrawiam serdecznie.
Barbara.
Martka
2004-12-07 10:25:26 UTC
Post by Basiek
A czy mog³abym prosiæ o dok³adne proporcje?
Moze skusze siê te¿ na takie pierniczki na Šwiêta.
alez prosze. przeliczalam porcje na wieksza i stad koncowki szczegolowe.
mysle ze mozna zaokraglic - ja mam dokladna wage to sie bawie w odwazanie

Elisenlebkuchen

4 jaja
233 g cukru
cukier waniliowy
szczypta soli
100 g orzechow wloskich , drobno posiekanych
170 g mielonych migdalow
130 g posiekanych orzechow laskowych
153 g posiekanych owocow kandyzowanych (jest do kupienia taka mieszanka
skorek cytrusowych z wisienkami i cykata - daje pol na pol tego i tego - i
jeszcze siekam je drobniej)
2 lyzeczki przyprawy do piernikow (daje lyzki :))))

jaja ubic z cukrem, cukrem waniliowym i sola - bardzo dokladnie. wmieszac
pozostale skladniki, przykryc folia i na noc do lodowki. nastepnego dnia
nakladac na oplatki tak, zeby z 0,5 cm wolnego miejsca na krawedzi zostalo
bo lekko sie rozlewaja podczas pieczenia. piec w 170 stopniach kolo
kwadransa. maja sie lekko zrumienic z wierzchu. i gotowe!

mam pare przepisow na lukry, moge poszukac, bo w orginale zalecaja tym je
traktowac...

pzdr
marta

http://lilypie.com/baby2/030327/3/4/1/+1
Basiek
2004-12-07 14:46:50 UTC
Post by Martka
alez prosze. przeliczalam porcje na wieksza i stad koncowki szczegolowe.
mysle ze mozna zaokraglic - ja mam dokladna wage to sie bawie w odwazanie
Elisenlebkuchen
Dziêkujê bardzo.
Jak tylko bêdê mia³a taki op³atek, pobawiê siê w pieczenie :-)
Pozdrawiam serdecznie.
Barbara.
Elma
2004-12-08 07:43:54 UTC
Post by Basiek
Post by Martka
[...]
Witam!
A w Polsce mozna taki op³atek nabyæ? Bo bardzo lubie takie pierniczki na
op³atku, ale jakos nie widzia³am w sprzedazy op³atków .
Czy naŠl±sku gdzies sa dostepne?

Pozdrawiam.
Elma
Martka
2004-12-08 11:54:00 UTC
Post by Elma
A w Polsce mozna taki op³atek nabyæ? Bo bardzo lubie takie pierniczki na
op³atku, ale jakos nie widzia³am w sprzedazy op³atków .
Czy naŠl±sku gdzies sa dostepne?
mozna, kupowalam w zeszlym roku hostie w hurtowni dewocjonaliowej. 12 zl cos
za 60 sztuk - drogo......

pzdr
marta
http://lilypie.com/baby2/030327/3/4/1/+1
Elma
2004-12-08 12:08:23 UTC
Post by Martka
Post by Elma
[...]
Na to jakos nie wpad³am...
Dzieki za podpowiedz.
Tylko chyba hostie sa niezbyt duze i pirniczki wtedy równiez bêd± malutkie.
Ale dobre i to...

Pozdrawiam.
Elma
mojra
2004-12-08 12:10:58 UTC
Na to jakos nie wpadłam...
Dzieki za podpowiedz.
Tylko chyba hostie sa niezbyt duze i pirniczki wtedy równiez będą malutkie.
Ale dobre i to...
Pozdrawiam.
Elma
Oplatek, jaki chcesz, mozesz kupic w kazdym sklepie z dewocjonaliami.

Martka
2004-12-08 12:21:18 UTC
Post by Elma
Na to jakos nie wpad³am...
Dzieki za podpowiedz.
Tylko chyba hostie sa niezbyt duze i pirniczki wtedy równiez bêd± malutkie.
Ale dobre i to...
hostie sa spore - tak z 7 cm maja. male to sa komunikanty - maja kolo 3 cm
:)))
http://sklep.zakonnik.org/index.php?catID=5 - ja akurat kupowalam gdzie
indziej - widze ze od zeszlego roku sklepow przybylo....

pzdr
marta

http://lilypie.com/baby2/030327/3/4/1/+1
Elma
2004-12-08 14:29:42 UTC
Post by Martka
[...]
Super dziêki :-))

Pozdrawiam.
Elma
Angelika
Angela
Basia
2004-12-09 09:49:44 UTC
Post by Angelika
Post by Basiek
[...]
no przeciez juz 2 dni temu Marta poda³a proporcje, przejrzyj jej odpowiedzi.

pozdrawiam
Basia
Basia
2004-12-07 07:45:29 UTC
Absolutnie obowi±zkowo makowiec ( w tym roku bêdzie zawijany, w cie¶cie
dro¿d¿owym topionym), keks (spragniony tego ciasta ¶lubny pracowicie w
weekend ³upa³ orzechy;-), mojaj mama ju¿ tradycyjnie przysle swojego
piernika a ja jeszcze zastanawiam siê nad ¶l±skim deserem "moczk±".
W swoim czasie mieszka³am kilka lat na Górnym Šl±sku i bardzo smakowa³ mi
tam ten deser, tyle ¿e oni podawali go w postaci do¶æ p³ynnej a ja
eksperymentujê i robiê co¶ na podobieñstwo moczki, ale zdeycdowanie na
gêsto - to taki deser z rozgotowanego piernika, suszonych owoców, czekolady
i duuuuzej ilo¶ci bakalii, szczególnie orzechów i migda³ow.
Mo¿e kto¶ z Grupowiczów mieszkaj±cych na Šl±sku zna dok³adny przepis na ten
smako³yk?

pozdrawiam
Basia
vanilia
2004-12-07 09:16:07 UTC
Post by A.L.
[...]
Witam
Ja jak co roku bêdê robiæ "Stefankê", ró¿nie to nazywaj± ale s± to placki
ciasta z dodatkiem miodu przek³adane mas± ¶mietankow± na bazie kaszki
mannej. Ca³a moja rodzina przepada za tym ciastem. Rewelacja. A i oczywi¶cie
bêd± te¿ strucle makowe i z powid³ami ¶liwkowymi. Ach palce lizaæ:-)
Pozdrawiam
Vanilia
A.L.
2004-12-07 09:29:15 UTC
Ja jak co roku będę robić "Stefankę", różnie to nazywają ale są to
placki ciasta z dodatkiem miodu przekładane masą śmietankową na bazie
kaszki mannej.
Ja to znam pod nazwa krolewiec, ale pieke chyba zbyt czesto, kilka razy w
roku, a na Swieta chcialabym zaskoczyc rodzine czyms nowym. Niemniej jednak
krolewiec jest moim najulubienszym ciastem, zwlaszcza ze blaty mozna upiec
nawet tydzien wczesniej (a moze jeszcze wczesniej? nie probowalam), a mase
przygotowac dzien przed podaniem, kiedy przewaznie jest malo czasu na zabawe
z pieczeniem.
Basiek
2004-12-07 09:29:15 UTC
Post by vanilia
Ja jak co roku bêdê robiæ "Stefankê", ró¿nie to nazywaj± ale s± to placki
ciasta z dodatkiem miodu przek³adane mas± ¶mietankow± na bazie kaszki
mannej. Ca³a moja rodzina przepada za tym ciastem. Rewelacja. ....
A czy jest tam te¿ d¿em albo powid³a?
Jel¶li tak, to znam to ciasto jako placek czeski i jest naprawdê pyszne.
Pozdrawiam.
Barbara.
vanilia
2004-12-08 11:31:04 UTC
Post by Basiek
A czy jest tam te¿ d¿em albo powid³a?
Jel¶li tak, to znam to ciasto jako placek czeski i jest naprawdê pyszne.
W Stefance nie ma powide³ anid¿emu ale s³ysza³am, ¿e ludzie robi± królewiec
lub placek czeski w³a¶nie z powid³ami. Ja jednak zawsze jestem wierna
przepisowi na Stefankê;-)
Pozdawiam
Vanilia
@nn
2004-12-07 10:39:00 UTC
Post by vanilia
Post by A.L.
[...]
Nie wiem czy to jest to samo, ale robiê podobne ciasto tylko ¿e u mnie
siê to nazywa piernik - kwiatek (nie mam pojêcia czemu kwiatek). I tez
jest pysznosciowe... aha powide³ ¿adnych w tym nie ma.
Ania
Magda G.
2004-12-07 21:16:04 UTC
Ja jak co roku będę robić "Stefankę"
Czy mogłabyś wklepać dokładny przepis?
Z góry wielkie dzięki!
vanilia
2004-12-08 11:27:35 UTC
Post by vanilia
Ja jak co roku bêdê robiæ "Stefankê"
Czy mog³aby¶ wklepaæ dok³adny przepis?
Z góry wielkie dziêki!
Przepis na Stefankê

Sk³adniki na ciasto: 60 dag m±ki, 10 dag miodu, 10 dag mas³a, 3 jajka, 15
dag cukru pudru, 1 ³y¿eczka sody
Sk³adniki na masê: 25 dag mas³a( ja dajê1,5 kostki bo lubiê du¿o masy), 3
¿ó³tka, 20 dag cukru pudru, 1i1/2 szklanki mleka, 2-3 ³y¿ki kaszki mannej,
zapach waniliowy lub ¶mietankowy
Sk³adniki na polewê: 3 ³y¿ki ¶mietany(kwa¶nej, takiej 12%), 3 ³y¿ki kakao, 3
³y¿ki cukru, 1/2 ³y¿ki mas³a.

Ca³e jajka ucieramy z cukrem, potem ³±czymy z mas³em, miodem, m±k± i sod±.
formujemy 5 placków, pieczemy w temp 170 stopni 10-15 minut ka¿dy placek.
Tak wiem, trochê czasoch³onne, ja zmodyfikowa³am sobie trochê przepis i
dzielê ciasto na 2 czê¶ci, obydwie k³adê na blachy takie jak s± w
piekarniku( na szczê¶cie mam dwie). Po upieczeniu krojê te du¿e placki na
pó³ i mam cztery. i to mi wystarczy. Wymaga to trochê wprawy bo placki po
upieczeniu przypominaj±, jak to mówi mój ch³opak, tablice kamienne. Ca³a
wilgoæ przechodzi do nich z masy.
Masa: zrobiæ kaszkê mam± na mleku i przestudziæ. Zó³tka ucieraæ z cukrem
pudrem, nastêpnie dodaæ mas³o i zapach waniliowy, na koniec dodawaæ po
trochê przestudzonej kaszki mannej. Prze³o¿yæ placki mas±, górny placek
polewamy lekko przestudzon± polew±( wszystkie sk³adniki polewy mieszamy w
rondelku na ma³ym gazie i czekamy do po³±czenia). To wszystko. Ciasto nadaje
siê do jedzenia dobê póŒniej( placki ciasta musz± zmiêkn±æ), a najlepsze
jest jeszcze na nastêpny dzieñ ale rzadko pozostaje tak d³ugo;-)
Pozdrawiam i ¿yczê smacznego.
Vanilia
Iwona M.
2004-12-07 09:34:54 UTC
Ja od kilku lat piekê 14 rodzajów malutkich ciasteczek - g³ównie krucchych,
na bazie orzechów, ale oczywi¶cie nie tylko. Jest tego 14, bo tak±
"tradycjê" rozpoczê³a daleka ciotka - i tak juz zosta³o. Gdyby kto¶ mia³
ochotê ma malutkie s³odko¶ci, które rozp³ywaj± siê w ustach - to mogê
wklepaæ parê przepisów.

Iwo
Basiek
2004-12-07 09:34:38 UTC
Post by Iwona M.
[...]
To ja poproszê.
Pozdrawiam.
Barbara.
Basia
2004-12-07 09:48:54 UTC
Gdyby kto¶ mia³
Post by Iwona M.
ochotê ma malutkie s³odko¶ci, które rozp³ywaj± siê w ustach - to mogê
wklepaæ parê przepisów.
To ja bardzo poproszê, 14 rodzajów to raczej nie zrobiê, ale kilka chêtnie.

z góry wielkie dziêki
Basia
Iwona M.
2004-12-07 09:52:28 UTC
wieczorem dowiozê przepisy z drugiego domku i wklepiê ile siê da
Basia
2004-12-07 09:59:52 UTC
Post by Iwona M.
wieczorem dowiozê przepisy z drugiego domku i wklepiê ile siê da
Bardzo siê ciesze;-) Dzis bêdê piek³a ciasteczka z przepisu wkn (ciasto
wczoraj zagniecione) a z nastêpnymi wypiekami czekam na Twoje przepisy.

pozdrawiam serdecznie
Basia
Iwona M.
2004-12-07 21:33:46 UTC
Przepraszam Was, ale przy przeprowadzce gdzies zapodzialam przepisy.
Postaram sie odszukac je na jutro.
Basia
2004-12-08 07:07:14 UTC
Post by Iwona M.
Przepraszam Was, ale przy przeprowadzce gdzies zapodzialam przepisy.
Postaram sie odszukac je na jutro.
Trz\ymam kciuki, ¿eby siê uda³o!

pozdrawiam serdecznie
Basia
Dorota Kalinowska
2004-12-07 12:38:14 UTC
Tobie Aniu i wszystkim, którzy powy¿ej zamie¶cili posty - przyjmijcie wyrazy
mojego uznania, ¿e te¿ chce Wam siê to robiæ (pierniczki, ciasteczka,
makie³ki itp.). Naprawdê podziwiam Was i ciut zazdroszczê. Ja ograniczê siê
do sernika w kruchym cie¶cie czekoladowym i ple¶niaka.

Dorota

*Strange kind of woman
A.L.
2004-12-07 13:12:10 UTC
Tobie Aniu i wszystkim, którzy powyżej zamieścili posty - przyjmijcie
wyrazy mojego uznania, że też chce Wam się to robić (pierniczki,
ciasteczka, makiełki itp.). Naprawdę podziwiam Was i ciut
zazdroszczę.
Hmm, a dlaczego zazdroscisz? Nie pieczesz dlatego, ze nie mozesz, czy nie
lubisz? Bo jezeli nie lubisz piec, to nie ma czego zazdroscic ;). A jezeli
nie mozesz, to dlaczego? Bo jesli z braku czasu, to uwierz, chciec to moc
;). Ja ze wszystkim kiepsko sie wyrabiam, pracujac i majac malutkie dzieci,
ale pieczenie ciast na Swieta to wyzsza koniecznosc ;), chocbym w nocy nie
miala spac :). Ale ja poprostu lubie piec i zaluje, ze mam tak malo czasu i
musze wybierac raczej malo pracochlonne przepisy.

Ja ograniczę się do sernika w kruchym cieście
czekoladowym i pleśniaka.
To wcale nie tak zle z Toba ;). Ja planuje upiec 3 ciasta, ewentualnie
jeszcze jakis keks czy babke jako czwarte. To tak na kilkanascie osob. Ja
bede gosciem na Swieta, a ze szwagierkami dzielimy sie praca tak, ze jedna
przygotowuje miesa, druga salatki, a ja ciasta.
Dorota Kalinowska
2004-12-08 09:13:24 UTC
Nie pieczesz dlatego, ze nie mozesz, czy nie
Post by A.L.
lubisz?
Ale¿ lubiê, lubiê tylko ten brak czasu

Bo jesli z braku czasu, to uwierz, chciec to moc
Post by A.L.
;).
Niekoniecznie. Ja oko³o 12h dziennie spêdzam poza domem + czas dla dziecka +
sprawy bie¿±ce + sen.
Post by A.L.
Ja ograniczê siê do sernika w kruchym cie¶cie
Post by Dorota Kalinowska
czekoladowym i ple¶niaka.
To wcale nie tak zle z Toba ;).
Ufffffffffff
Post by A.L.
Ja
bede gosciem na Swieta, a ze szwagierkami dzielimy sie praca tak, ze jedna
przygotowuje miesa, druga salatki, a ja ciasta.
Ja go¶ciem nie bêdê. Wigilia bêdzie u mnie, drugi dzieñ ¶wi±t te¿. Wszystko
przygotowujê sama z wyj±tkiem czerwonego barszczu i karpia w galarecie
(specjalno¶æ Te¶cioewj).
Nie wiem jak siê wyrobiê bior±c pod uwagê, ¿e pracujê jeszcze w Wigiliê, a
niektóre potrawy (np. sa³atki) trzeba przygotowaæ tu¿ przed.

Dorota

*Strange kind of woman
A.L.
2004-12-08 09:26:24 UTC
Post by A.L.
Bo jesli z braku czasu, to uwierz, chciec to moc
Post by A.L.
;).
Niekoniecznie. Ja około 12h dziennie spędzam poza domem + czas dla
dziecka + sprawy bieżące + sen.
No to rzeczywiscie trudno :(
Post by A.L.
Post by A.L.
Ja
bede gosciem na Swieta, a ze szwagierkami dzielimy sie praca tak, ze
jedna przygotowuje miesa, druga salatki, a ja ciasta.
Ja gościem nie będę. Wigilia będzie u mnie, drugi dzień świąt też.
Wszystko przygotowuję sama z wyjątkiem czerwonego barszczu i karpia w
galarecie (specjalność Teścioewj).
Nie wiem jak się wyrobię biorąc pod uwagę, że pracuję jeszcze w
Wigilię, a niektóre potrawy (np. sałatki) trzeba przygotować tuż
przed.
Najwyrazniej jestem w uprzywilejowanej sytuacji, chociaz do tej chwili
mialam inne zdanie na ten temat... Ja co prawda tez pracuje w Wigilie, ale
napewno krotko (zakladam, ze do 12).
Jesli moge Ci cos podpowiedziec, to przemysl upieczenie krolewca:
http://tinyurl.com/3q5xc
Placki mozesz upiec w sobote czy niedziele, jesli masz wtedy troche wiecej
czasu, a krem zostawic na czwartek (bron Boze na piatek, bo ciasto nie
zmieknie). Ciasto jest przepyszne, a podzielone na raty wcale nie tak bardzo
pracochlonne.
Dorota Kalinowska
2004-12-08 10:50:03 UTC
Post by A.L.
http://tinyurl.com/3q5xc
Aniu gor±co Ci dziêkujê. Zupe³nie nie przysz³o mi do g³owy, ¿e jakie¶ ciasta
mozna robiæ na raty.
Mam tylko ma³± w±tpliwo¶æ. Czy 1 szk. cukru do masy wystarczy?
Piek³a¶ to ciasto?

Dorota

*Strange kind of woman
A.L.
2004-12-08 10:57:42 UTC
Post by A.L.
http://tinyurl.com/3q5xc
Aniu gorąco Ci dziękuję. Zupełnie nie przyszło mi do głowy, że jakieś
ciasta mozna robić na raty.
Mam tylko małą wątpliwość. Czy 1 szk. cukru do masy wystarczy?
Piekłaś to ciasto?
Milion razy :). Zreszta to ja wstukalam ten przepis (kiedys bylam Anią R., a
teraz Anią L., taka kolej rzeczy ;)) Jak dla mnie cukru wystarczy. Jest
przeciez jeszcze polewa, tez slodka, no i troche cukru idzie do ciasta.
Slodkosc tego ciasta jest dla mnie w sam raz, ale jezeli Twoja rodzina lubi
jakies wyjatkowo slodkie ciasta, to nic nie stoi na przeszkodzie, zeby cukru
dosypac.
Zastanawiam sie jeszcze nad upieczeniem dojrzewajacego piernika, takiego,
ktory musi postac te 2-3 tygodnie. Moglabym go upiec juz teraz, kiedy mam
wiecej czasu. Nie wiem tylko, czy rodzina mojego meza lubi pierniki. Nigdy u
nich piernika nie widzialam... Sama tez nigdy nie pieklam.
Dorota Kalinowska
2004-12-08 11:11:11 UTC
Post by A.L.
Piek³a¶ to ciasto?
Post by A.L.
[...]
Nic zmieniaæ nie bedê. W pe³ni zdajê siê na Twoj± opiniê:)
Post by A.L.
[...]
O nie! Na piernik ju¿ siê nie dam skuciæ :))
Raz jeszcze bardzo dziêkujê za podsuniêty pomys³.

Dorota

*Strange kind of woman
Krysia Thompson
2004-12-08 11:14:30 UTC
Post by A.L.
[...]
Tutejszy keks. przepis gdzies lata - po archiwum na pewno, poza
tym Wkn ma na swojej stronie - wystepuje to prawdopodobnie pod
nazwa cieskiego ciasta swiatecznego/keksu czy jakos tak. U Wkn
ono ma mnie dodana w nazwie, o cie Florek ;)))

Procz tego beda pierniczki z pierwszego lepszego przepisu, jaki
mi w rece wleci...a poza tym u nas w tym roku pierwszy raz NIE
bedzie choinki - za krotko bedziemy w domu!!

Pierz
K.T. - starannie opakowana
A.L.
2004-12-08 11:17:42 UTC
Post by Krysia Thompson
[...]
Ktozby nie znal ciezkiego ciasta Krysi Thompson :).
Post by Krysia Thompson
Procz tego beda pierniczki z pierwszego lepszego przepisu, jaki
mi w rece wleci...a poza tym u nas w tym roku pierwszy raz NIE
bedzie choinki - za krotko bedziemy w domu!!
U nas bedzie - sztuczna :0. My tez wyjezdzamy, zywej choince byloby smutno
;).
Krysia Thompson
2004-12-08 15:01:45 UTC
Post by A.L.
Post by Krysia Thompson
[...]
Cos takiego! matku bosku! slawe zawdzieczam Babci slubnego znaczy
sie, fajna babka i babcia byla :)
Post by A.L.
Post by Krysia Thompson
[...]
A ja mam nadzieje ukrasc/wyzebrac/nawet kupic kilka galazek, zeby
pachnialo choinka chociaz, ale potem od razu wszystko rozebrac,
bo jedziemy 28go a wracamy PO 6 stycznia, kiedy to choinka i
ozdoby musza byc tradycyjnie juz zwiniete...niby MAM choinke
ubiegloroczna w ogrodzie, ale troche zaniedbalam sierote wiosna
latem i kompletnie wylysiala, potem cos sie ruszylo ale
zdecydowanie za pozno, bo na koncu patyczkow ma zielono...troche
dziwnie wyglada...moze jej przesadzenie pomoze. Ale to juz na
nastepne Swieta!

Pierz, co znowu dla rodziny slubnego bedzie robic i wiezc pierogi
i bigos etc...no i dla synusia, ktory by je jadl i jadl i jadl
K.T. - starannie opakowana
usenet
2004-12-08 20:04:02 UTC
Post by A.L.
[...]
Orzechowiec
Ciasto:

50 dag m±ki

2 ³y¿ki miodu

2 ³y¿ki mleka

2 ³y¿ki sody

2 jajka

? szk. cukru

? kostki margaryny

Ciasto zagnie¶æ, podzieliæ na dwie czê¶ci. Jedn± czê¶æ upiec.

Masa orzechowa:
30 dag orzechów (drobno posiekaæ, sparzyæ, upra¿yæ na patelni lub w
piekarniku z odrobin± cukru lub miodu)

12 dag mas³a

4 ³y¿ki cukru

2 ³y¿ki miodu

Zagotowaæ wszystko razem, po³o¿yæ na drug± czê¶æ ciasta, upiec.

Upieczone warstwy prze³o¿yæ kremem budyniowym i powid³ami lub jakim¶
kwaskowym d¿emem.

Ciast jest pyszne nawet po kilku dniach

pozdrawiam i zycze smacznego
Laik
2004-12-09 06:27:24 UTC
Cześć usenet
Post by usenet
? szk. cukru
? kostki margaryny
?...
--
Pozdrawiam, Laik.
"Wszyscy bogowie b y l i nieśmiertelni." S.J.Lec
A.L.
2004-12-09 07:43:22 UTC
Post by Laik
Cześć usenet
Post by usenet
? szk. cukru
? kostki margaryny
?...
Prawdopodobnie 1/2.
usenet
2004-12-09 21:13:32 UTC
Post by A.L.
na mysli ciasta, ktore Wasza rodzina tak uwielbia, ze z tej uroczystej
okazji pragniecie sie tym uraczyc :). Chetnie cos podpatrze, bo jakos w
tym
Post by A.L.
roku nie mam pomyslu :(.
--
Orzechowiec
50 dag m±ki
g***@poczta.onet.pl
2004-12-09 06:53:51 UTC
Co planujecie upiec na Swieta oprocz tradycyjnych makowcow i piernikow? > Ania
Przejrzałam posty i nie znalazłam miodownika (nie piernika). To coś zbliżonego,
ale nie do końca. Podaję wypróbowany wielokrotnie przepis na
MIODOWNIK LITEWSKI:
2/3 szklanki miodu
14 dag cukru
1/3 szklanki ciemnego piwa
4 żółtka
2 czubate łyżeczki przyprawy piernikowej
40 dag mąki
2 dag oleju
2/3 łyżeczki sody
2 dag drożdży
10 dag powideł (najlepiej morelowych)
sól

Miód roztopić, ubić żółtka z cukrem, rozetrzeć w nich drożdże i powidła i
połączyć z miodem. Dodać korzenie, olej, piwo, przesianą mąkę wymieszaną z sodą
i sól. Dobrze wymieszać (ciasto ma być gęste).
Piec 30 minut w temperaturze 175°C.

Uwagi:
Ja dodaję drożdże suszone (1 paczuszkę).
Powidła niestety śliwkowe, bo nie mam zaprzyjaźnionego dziłkowca z morelami,
aby zrobić powidła.
Można dodać bakalie, jeśli ktoś ma ochotę, ale mnie najbardziej smakuje to
ciasto w postaci klasycznej.
A.L.
2004-12-09 07:42:30 UTC
Post by g***@poczta.onet.pl
Post by A.L.
[...]
Bardzo mi sie podoba ten przepis. Wydrukowalam go sobie i czeka na
przetestowanie :).
Moze nawet powidla morelowe sie znajda.
Mariola
2004-12-23 11:52:37 UTC
Post by A.L.
Co planujecie upiec na Swieta oprocz tradycyjnych makowcow i piernikow?
U mnie na 100 % bedzie makowiec i pierniczki, a oprocz tego tort makowy z
bita smietanka i metrowiec, ktorego moja rodzinka uwielbia :))

Pozdrawiam i zycze wszystkim Wesolych Swiat i masy prezentow pod choinka :)

Mariolkka